söndag 7 februari 2010

jag förundras och förstår till viss del

Jag plockade ihop min låda med kartong som skulle till pappersinsamlingen och trots den sena tiden fick felix följa med för att slänga. Nyttigt för honom att lära sig tänkte jag och vi åkte glada i hågen iväg till sopstation nr 1. Ligger ganska nära hemmet. Väl framme lastar vi ut vi ut vårt skräp och hm...det såg ju lite fullt ut men kanske kan man få ner lite till. Jag lyckas trycka in en liten kartong och felix som skulle få slänga i de lägre hålen själv får vackert lägga tillbaka sin förpackning och så lastas skräp och barn in igen och vi åker vidare till nästa sopstation. Där ser jag direkt att den är överfull och mer därtill. vidare mot sopstation 3 men den har tydligen upphört och finns inte mer så det bara iväg till station nr 4. Om station nr 1 och 2 var överfulla så var den här överfull x 2 så där var inte heller någon ide. På vägen till station nr 5 så somnar den slängsugna pojken i bilen så något slängande för hans del blev det inte men på station 5 lyckades jag äntligen bli av med vårt skräp.

Något som förundrar mig och gör mig lite förbannad faktiskt är alla dess J'vla lata människor som tror nån annan ska städa och ta hand deras skit. Åh det var fullt i denna containern. ja men då finns det väl inget annat att göra än att slänga det på marken. Hur tänker man då????? Om ens soptunna hemma är överfull slänger man brevid den då också???? Tyvärr så är det värsta med det hela att det är vuxna människor som gör det.

Samtidigt så kan en liten del av mig förstå att om man varit duktig och sorterat, satt sig i bilen och åkt iväg för att slänga och det inte finns en chans i världen att det går att få något mer så kan jag förstå attt man blir lätt irriterad. Det blev jag ikväll och vem vet vad hur det hade slutat om det varit fullt på station 5 och 6 och 7 någonstans hade ju gränsen gått.

Jag vet ju att jag hade åkt hem med mitt skräp och åkt ner imorgon till sortergården och gnällt hos de stackarna som jobbar där (som om det vore deras fel) och sen hade jag ringt och skällt ut nån annan stackars arbetare på kommunen och i samma veva hade de nog fått en avhyvling för dålig snöskottning och lite annat jag är missnöjd med men jag hade INTE slängt mitt skräp på marken.

Inga kommentarer: